Hay fever #notsofunny

20130708-234737.jpg
Hooikoorts. Veel mensen hebben er last van, sommige een klein beetje, en sommigen zijn er echt ziek van. Ik val in de laatste categorie. Ik heb het al sinds dat ik een peuter was. En ik ben de afgelopen 2 dagen er echt ziek van geweest. Het voelt bij mij vaak een beetje als een voorhoofdsholte ontsteking, met enorm jeukende en zere ogen. Geen pretje dus. Als je denkt dat je hooikooirts hebt (jeukende ogen, niezen, verkouden, koortsig etc) ga ga dan altijd even naar de huisarts om je te laten testen. Dit doen ze door bloed te prikken. En ik heb me ook laten testen waarvoor ik dan allergisch ben. Dat zijn bij mij: graspollen (100%, kwam weinig voor zei de dokter) berkenpollen, honden en katten, huisstofmijt, en nog wat kleine dingen. En het is niet heel erg. Het is alleen erg vervelend. Ik heb wel medicijnen voor mijn hooikoorts, maar toch heb ik er nog flink last van als ik veel buiten ben geweest. Dus hierbij wat tips van mij die je klachten ietsje kunnen verlichten:

Stomen! Als je een erg verstopte neus heb, ga dan stomen met verste munt (of munt essentiële olie) dit opent je luchtwegen en kalmeert ze wat.

Heb je jeukende ogen (dit heb ik heel erg) ga dan niet jeuken, dit maakt het alleen maar erger. Zeker als je buiten bent geweest, dan zitten er ook pollen aan je handen. Leg er liever een koud nat washandje op, en laat je ogen wat tot rust komen. En zoals ik op de foto heb, een ijskoud blikje op mijn ogen, werkt ook fijn als je even niets anders voor handen hebt.

Voor jeukende ogen kun je ook wat calendula vloeistof (zorg dat het calendula vloeistof zonder alcohol is) verdunnen met water, je washandje hiermee doordrenken, en dan op je ogen. Dit kalmeert ook goed.

Drink veel groene thee! Dit blokkeert de aanmaak van histamine (het stofje waarvoor je je hooikoorts klachten krijgt)

Neem extra vitamine C, dit werk ook als een natuurlijk antihistamine! Ik gebruik vitamine C tabletten 1000 mg.

Rauwe honing is verzachtend voor je keel, en werkt ook als antihistamine.

Gember ook!

Drink ook lekker veel (verse) munt thee. Dit verlicht de irritatie in je neus en het helpt om je verstopte neus vrij te maken.

Heb je er extreem veel last van, zorg dan ook als je buiten bent geweest dat je je haren wast (of gewoon doucht) , want daar blijven ook veel pollen in hangen, en trek schone kleding aan. Wissel ook regelmatig van kussensloop en was je handen elke keer als je van buiten komt.

Wat voor mij ook helpt voor mijn extreem jeukerige ogen, afleiding! Ga een leuke tv serie kijken, of iets doen waar je echt je aandacht bij nodig hebt. Dan zit je toch even een tijdje niet aan je ogen en kunnen ze tot rust komen. Helpt voor mij echt. Wil je toch echt naar buiten? Ga lekker naar zee (als het weer er naar is) daar heb je ook een stuk minder pollen in de lucht, en vlakbij zee, door de zeedamp bijna helemaal geen. Of naar de stad, daar zijn ook minder pollen. En is het echt niet meer te doen, dan kun je het beste voorlopig even binnen blijven.

Je hebt ook hooikoorts app’s waarmee je de hooikoorts verwachting in de gaten kunt houden. Ik gebruik pollennieuws. In die app kun je ook zien in welke tijd wat bloeit en hoe sterk de allergenen zijn. Best handig!

Hopelijk hebben jullie wat aan mijn tips!

Liefs,
Acia.

Follow my blog with Bloglovin

Gepubliceerd door

MrsGypsy

Creatief ! Dat ben ik in woord samengevat. Ik kijk naar de nieuwste trends en maak er mijn eigen versie van. Ik ben gek op muziek het strand, tekenen, yoga, bedenken, maken, gadgets, sieraden, fashion, festivals en mama zijn. Ook word ik heel blij van lekkere koffie. Enjoy!

6 gedachten over “Hay fever #notsofunny”

      1. Pff, ik heb eigenlijk niet zo’n goede huisarts. Iedere keer als ik voor die loopneus ga, schrijft hij me gewoon een neusspray voor zonder eerst te onderzoeken wat ik juist heb;.:-(

        Like

Geef een reactie

