Yoga ?

20130415-204406.jpg
Yoga. Ik doe het, en vele met mij. Maar waar komt het eigenlijk vandaan? En wie heeft al die ingewikkelde poses bedacht?

Yoga of yui (in het Sanskriet) of juk in het Nederlands, betekent beheersen, herboren. Het is een spirituele traditie die is ontstaan in India. De eerste schrijver over yoga was Patanjali. Die schreef 2500 jaar geleden in zijn boek en definieerde yoga als ‘chitta-vrtti-nirodha’ wat heel vrij vertaald ‘het stil maken van de geest’ betekend. In principe is yoga een geestelijke staat van zijn. Omdat het zo moeilijk is (zeker in het hedendaags leven!) om de geest stil te maken, zijn er oefeningen ontwikkeld om deze staat te kunnen bereiken. Ook mediteren en ademhaling zijn goede en belangrijke technieken hierin.

Als je begint met yoga is het moeilijk om je te concentreren. Je kent alle oefeningen nog niet, je bent misschien nog niet zo flexibel en hebt moeite met de oefeningen. Pas na een hele tijd zul je die stilte van je geest kunnen ontdekken, en de dagelijkse dingen kunnen laten gaan. Begin rustig, en vergeet niet dat yoga tot doel heeft om ons dichter tot ons ware zelf te brengen. En yoga mag nooit leiden tot pijn. Beoefen het op je juiste manier

Oorspronkelijk werden er in India maar 6 soorten yoga beoefenend.

Dat zijn:
Hatha yoga: dit is niet bedoeld als sport om snel in en uit een houding te springen. Het is de bedoeling mentaal een houding in te gaan, de houding waar te nemen, en weer terug te gaan.

Bhakti yoga: staat in het teken van liefde voor het hogere.

Jnana yoga: is het pad van de wijsheid, en word gebruik gemaakt van het menselijk verstand. Dit type yoga is vooral geschikt voor mensen met een intellectuele instelling.

Karma yoga: is de yoga van de handeling en van de actie.

Mantra yoga: volgt het pad van het heilige geluid. De bekendste mantra is ‘om’ (ik heb een tatoeage van het om, of aum teken)

Raja yoga: word de koninklijke yoga genoemd omdat het een combinatie bevat van alle bovenstaande yoga’s. Deze yoga is bedoeld voor degene die vooral het praktische yoga willen doen.

Zo dat was een beetje geschiedenis, maar wat is nu geschikt voor jou? Het ligt er helemaal aan wat je wilt bereiken.

Hier hebben we vele varianten. En ook vooral gericht om af te vallen en sterker te worden. Power yoga of bijvoorbeeld bikram yoga dat word in een kamer van het liefst 40,6 graden Celsius beoefend. En yoga op een surfboard, om zo extra balans te oefenen. Zoek rustig eens op Google wat voor jou type het beste zou zijn. En kijk eens op YouTube wat filmpjes. Of download eens een gratis app op je telefoon (tablet) en kijk of dat je bevalt. In een eerder artikel heb ik ook verteld welke app ik gebruik en hoe die bevalt.

20130415-213637.jpg
En nu toevallig was ik gister bij de action (naja toevallig..) en zag dat ze nu yoga matjes in de aanbieding hebben! Voor €3 (geloof ik) en ook enkel gewichtjes (ook iets van €3) Die zie je hierboven op de foto. Die gebruik ik nu ook met mijn yoga oefeningen om sterkere benen te krijgen. Deze gewichten kun je ook om je polsen doen voor oefeningen. Super leuke aanbieding weer van action.

Doen jullie yoga? Of zijn julle het van plan ? Let me know !

Liefs,
Acia.

Follow my blog with Bloglovin

Gepubliceerd door

MrsGypsy

Creatief ! Dat ben ik in woord samengevat. Ik kijk naar de nieuwste trends en maak er mijn eigen versie van. Ik ben gek op muziek het strand, tekenen, yoga, bedenken, maken, gadgets, sieraden, fashion, festivals en mama zijn. Ook word ik heel blij van lekkere koffie. Enjoy!

Geef een reactie

